Membaca ialah asas bagi semua
pembelajaran dan pencarian ilmu. Sekiranya seorang ibu selaku pendidik di
rumah, mengajar bayinya membaca pada usia satu, dua atau tiga tahun maka ia
tidak akan gagal untuk belajar membaca di sekolah pada usia enam, tujuh atau
lapan tahun. Kenal huruf dan kejayaan adalah berpasangan, manakala buta huruf
dan kegagalan adalah pasangan sebaliknya
Prabacaan merupakan kesediaan murid
untuk membaca, iaitu kesediaan untuk bacaan awal atau asas. Ianya meliputi
kemahiran pengamatan pendengaran, penglihatan, aktiviti kordinasi psikomotor,
latihan menajamkan daya ingatan dan latihan bahasa pertuturan. Aktiviti
pengamatan penglihatan bertujuan untuk melatih keupayaan mata mengecam
bentuk-bentuk manakala aktiviti pengamatan pendengaran untuk mempertingkatkan
ketajaman pengamatan penglihatan dan pendengaran. Aktiviti permainan huruf,
sukukata dan perkataan sebagai pengukuhan bagi pergerakan tangan dan mata.
Antara
aktiviti lain bagi memperolehi kemahiran prabacaan ialah aktiviti membezakan
bentuk. Objektifnya untuk mengecam bentuk yang berlainan di dalam satu set
bahan bantu belajar. Aktiviti meneka bentuk juga boleh dijalankan yang
bertujuan mengecam bentuk dengan menggunakan deria sentuh. Aktiviti lain seperti
memadan huruf, yang bertujuan dapat memadankan bentuk huruf yang sama, aktiviti
nama saya, mengeja nama sendiri, mengenal susunan atau urutan huruf, aktiviti
benda-benda di sekeliling saya yang bertujuan mengaitkan huruf dengan bunyi
perkataan, aktiviti mengumpulkan kad huruf, menghasilkan mobil abjad. Pada peringkat murid di prasekolah atau
tadika terdapat banyak lagi aktiviti prabacaan yang boleh dijalankan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti kotak huruf misalnya yang
bertujuan untuk mengaitkan huruf dengan bunyi perkataan. Permainan lain seperti
“Di Manakah Saya”, “Permainan Kad Nama”, “Pokok Nama” dan aktiviti membina
perkataan,
Kaedah Abjad
Berfokus pada penghafalan abjad,
pembentukan suku kata , perkataan dan frasa, membaca ayat dan aktiviti mengeja
menggunakan Bahan Bantu Belajar yang sesuai. Kaedah ini juga dikenali kaedah
mengeja. Murid perlu mengenalpasti nama-nama huruf melalui latihan menyebut dan
menghafal abjad a hingga z, huruf besar dan kecil. Penggunaan Bahan Bantu Belajar amat membantu
guru bagi membolehkan murid menguasai aktiviti membaca. Setelah murid menghafal
semua nama huruf, murid perlu di tekankan nama dan bunyi huruf vokal ( a, e, i,
o dan u ). Seterusnya pembentukan suku kata secara berturutan dan diikuti perkataan
iaitu latih tubi mengeja. Pengejaan dilakukan dengan menyebut nama huruf dan
seterusnya diikuti dengan sebutan suku kata.
Kaedah Suku Kata
Dalam melaksanakan aktiviti seperti
menyebut nama huruf abjad A hingga Z, huruf besar dan kecil, menyebut sukukata
V(vocal) dan KV (konsonan vocal), mengeja suku kata, perkataan dan frasa serta
latihan membaca ayat penggunaan bahan Bantu belajar yang sesuai diperlukan bagi
membantu pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Kaedah Pandang dan Sebut
Aktiviti utama kaedah ini ialah
memandang dan menyebut. Kaedah ini
memerlukan murid melakukan aktiviti menyebut perkataan, mencerakin perkataan
supaya menjadi suku kata. Ia juga dinamakan kaedah seluruh perkataan kerana
pelajarannya bermula dengan memperkenalkan perkataan terlebih dahulu, barulah
huruf atau suku kata. Seterusnya murid dikehendaki membina dan membaca ayat.
Dalam melaksanakan kaedah ini, guru perlu juga menggunakan bahan bantu belajar
seperti kad imbasan, di mana murid menyebut perkataan-perkataan secara
berulang-ulang. Murid sepatutnya memandang gambar objek yang ditunjuk dan
seterusnya menyebut perkataannya pula. Ini bermakna dalam kaedah ini, langkah
pertama menyebut perkataan, diikuti mencerakin perkataan supaya menjadi suku
kata. Langkah seterusnya ialah latihan membina dan membaca ayat. Penggunaan
bahan Bantu belajar perlu disediakan oleh guru untuk melaksanakan kaedah ini.
Kaedah Fonik
Menekankan penguasaan murid terhadap
hubungan antara huruf dengan bunyi, tanpa mengingat nama huruf. Bermula huruf
vokal, diikuti konsonan dan seterusnya pembentukan sukukata serta perkataan
bermakna. Aktiviti yang boleh dilakukan
seperti membunyikan huruf dengan
asosiasi benda (Bahan Bantu Belajar). Aktiviti membantangkan sukukata dan
perkataan ialah menyuruh murid menyebut
atau membunyikan perkataan tanpa membatang suku kata menggunakan BBB.
Aktiviti seterusnya ialah membaca frasa dan ayat, di mana dengan menggunakan
BBB murid dikehendaki membaca frasa, diikuti aktiviti membaca ayat yang lengkap.
No comments:
Post a Comment