CONTOH RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : Prasekolah Gemilang
Tarikh :
4 November 2011
Masa : 9.00 – 9.30 pagi (30 minit)
Bilangan Murid
: 25 orang
Tema/Tajuk : Diri saya
Sub Tajuk : Kebersihan Diri
Kandungan/Kemahiran:
Standard
Kandungan
1.2-Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi,
bahasa, iaitu abjad, sukukata,
perkataan, frasa dan ayat yang betul.
Standard
Pembelajaran
1.2.5-Mendengar, memahami, menyebut dan
mengeja perkataan yang mengandungi dua
atau tiga sukukata, diftong, vokal
berganding.
3.2.5-Menulis frasa yang mengandungi
perkataan dua atau tiga sukukata, diftong, vokal
berganding, diagraf dan konsonan
yang betul dan tulisan yang kemas.
Hasil Pembelajaran
: Di akhir pengajaran murid dapat :
Menguasai isi kandungan
i) Melabel gambar dengan
perkataan yang tepat.
ii) Menulis perkataan
dan ayat dengan kemas.
|
Pengetahuan
sedia ada : Murid-murid telah
mempelajari dan memahami cara-cara menjaga
kebersihan diri.
Alat Bantu Mengajar : Kad bergambar, kad sukukata
,alat-alat kebersihan diri, lembaran
kerja dan
Slaid
power point.
Langkah
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
penilaian
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( 5 minit)
|
Menyanyikan lagu
|
1. Guru memaparkan
lirik lagu “Bangun Tidur”.
2. Guru
memperdengarkan lagu
“ Bangun Tidur ”
|
1. Murid membaca lirik
lagu “Bangun Tidur” dengan bimbingan guru.
2. Murid
menyanyikan lagu “Bangun Tidur”
bersama guru.(Slaid power point).
|
Sumber
pengajaran :
Slaid Power
Point
Pemerhatian
|
Langkah 1
( 5 minit )
|
Menyatakan nama alat
kebersihan diri
|
1. Guru mempamerkan
alatan kebersihan diri. Contoh : sabun, sikat, berus gigi, bedak dan syampu.
2.Guru meminta murid
menamakan alatan kebersihan diri yang ditunjuk oleh guru.
|
1. Murid menyebut dan
menamakan alatan
kebersihan diri yang
dipamerkan oleh guru.
2. Murid dapat
gambaran awal tentang tajuk yang akan dipelajari.
|
Soal jawab
|
Langkah 2
( 5 minit )
|
Melabel gambar
|
1. Guru memilih murid
secara rawak dan meminta murid memilih
satu sampul. Seterusnya murid dikehendaki mencantumkan kad sukukata
berpandukan gambar yang sesuai.
Contoh: sa bun, be dak
2.Guru meminta semua
murid mengeja sukukata yang dipamerkan.
|
1.Murid yang dipilih
bergerak ke hadapan kelas dan mencantumkan kad sukukata yang dipilih lalu
menampalkannya pada gambar yang sama dengan kad sukukata yang telah
dicantumkan.
2.Semua murid mengeja
sukukata yang diberi.
|
Pemerhatian
Sikap saintifik:
Penglibatan
aktif
|
Langkah 3
( 10 minit )
|
Melabel dan menyalin
ayat
|
1. Guru membahagikan
murid kepada 4 kumpulan.
2. Guru memberikan
arahan tentang aktiviti, iaitu setiap murid dari kumpulan akan mengambil 1
lembaran kerja dan melabelkan gambar tersebut dengan perkataan yang betul.
3. Murid menyalin ayat
dengan kemas.
|
1.
Murid berada dalam kumpulan masing-masing
2. Setiap murid mengikut kumpulan
dikehendaki mengambil 1 lembaran kerja dan melabelkan gambar tersebut.
3. Murid menyalin ayat dengan kemas dan
menggabungkan semua lembaran kerja yang telah disiapkan untuk dijadikan buku
skrap.
|
Aktiviti kumpulan
|
Penutup
( 5 minit )
|
Membentang hasil kerja
|
1. Guru menunjukkan
hasil kerja murid mengikut kumpulan.
2. Murid diminta untuk
melakonkan aksi yang disebut oleh guru.
3. Guru meminta murid
menyayikan lagu “kalau Rasa Gembira” .
|
1.
Murid melihat hasil kerja kumpulan yang lain.
2. Murid melakonkan aksi yang
disebut oleh guru bersama-sama.
3. Murid menyanyikan lagu “Kalau
Rasa Gembira” dengan bimbingan guru.
|
Strategi / teknik:
Soal – jawab
Pemerhatian
|
No comments:
Post a Comment